Idag kan Black Molly Entertainment kommunicera nyckelsiffror för verksamhetsåret 2022. Bolaget levererade sin starkaste tillväxt sedan starten 2013 och uppnår en nettoomsättning på 20,7 miljoner kronor. Uppsvinget kommer från en ökad andel nya kunder och uppdrag men också en strategisk satsning på egna produkter, som till exempel ESPORTSTUDION.

Black Molly Entertainment AB är en kreativ produktionsbyrå specialiserad på esport. Rörelsens intäkter 2022 uppgick till 21 MSEK, med en nettoomsättning på 20,7 MSEK. En toppnotering för bolaget men också en ökning med 52% (mot 2021). Under 2022 blev också samtliga anställda delägare i bolaget samtidigt som de tidigare DreamHack-veteranerna Tomas Lyckedal och Nicklas Andersson klev in som ägare.

- På en otroligt tuff esportmarknad de sista åtta månaderna fortsätter BME att leverera från förarsätet. Vi har sedan 2021 en strategisk plan att inte sitta i baksätet, utan fokusera på tillväxt varje år, med det ultimata målet att bli ett av Nordens största esportbolag, säger Tomas Lyckedal, affärsutvecklare.

Rörelseresultatet blev -0,5 MSEK och resultatet efter finansiella poster hamnade på +162k SEK. Bolaget har 13 heltidsanställda och levererar primärt mediaproduktion inom esport, bland annat från sina egna TV-studios i Stockholm. Det senaste året har Black Molly Entertainment växt på alla fronter genom nya produktioner, produkter och investeringar i långsiktiga format.

- Vi har alltid haft god lönsamhet. Med nya spännande projekt har vi behållit lönsamheten, trots en kraftig tillväxt. BME vill växa på ett sunt och hållbart sätt, samtidigt som vi fortsätter att utmana och fylla svarta hål i marknaden, säger Niklas Kronquist, VD.

BME har medgrundat och investerat i tre intressebolag med starkt fokus på esport

BME har under 2021-2022 breddat verksamheten med en ny investeringsdel som hjälper nya esportbolag att ta form. Bolaget är medgrundare av kommunikationsbyrån Frame, esportlaget Eyeballers och Big Blue Bob Entertainment (Speed 5) — ett joint-venture med Paradox Interactive. BME har även investerat i Kappa Meltdown Group. Ingen omsättning från dessa bolag räknas in i Black Molly Entertainment AB’s finansiella siffror ovan.

- Vår styrka i content-produktion och storytelling skapar en plattform för nya bolag att komma till liv. BME satsar inte bara kapital men går in med vår fulla erfarenhet i projekten, med fokus på att skapa lönsamma bolag. Den gemensamma nämnaren är att få esporten att växa i Norden, fortsätter Niklas Kronquist.


Om Black Molly Entertainment

Black Molly Entertainment är ett kreativt esportkollektiv, grundat i Sverige 2013. I grunden ett produktionsbolag, men idag också en fullskalig produktionsbyrå specialiserad på esport. Vi erbjuder tjänster till alla i esportens ekosystem - varumärken, lag, evenemang, spelförläggare och media. Företaget består av 13 heltidsanställda och ett stort nätverk av frilansare, med kontor och studio i Stockholm.

Läs mer på www.bme.nu.

Reading lists

Related News